اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

ای دختر آفتاب و ای خواهر ماه!

ای دختر آفتاب و ای خواهر ماه
 بانویی که در سال 173 هجری قمری در مدینه متولد شد و لقب معصومه یافت وبرادرش حضرت رضا علیه السلام درشان وی فرمود: هر کس او را با شناخت حق او زیارت نماید، جزای او بهشت است : من زارها عارفا بحقها فله الجنه.

واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر، دکتر غلامعلی رجایی - امروز شنبه اول ماه ذی القعده ،سالروز تولد حضرت فاطمه  دختر موسی بن جعفر،علیهماالسلام است.

بانویی که در سال 173 هجری قمری در مدینه متولد شد و لقب معصومه یافت وبرادرش حضرت رضا علیه السلام درشان وی فرمود: هر کس او را با شناخت حق او زیارت نماید، جزای او بهشت است  : من زارها عارفا بحقها فله الجنه.

بانویی که اهل مدینه بود و برای دیدار برادرش حضرت رضا به سوی توس مهاجرت نمود ودر قم مریض شد واز دنیا رفت .

بانویی که اگرچه فقط 17 روز در قم ساکن شد واین شهر را به برکت حضورخویش به سرزمین علم وایمان تبدیل نمود. شهری که از آن آوازه تشیع در سرتاسر جهان به گوش رسیده  و می رسد.

 تنها بانویی که از جانب معصوم در شان ومنزلت او زیارت نامه ای نوشته شده است!

تنها بانویی که به اعتقاد مرحوم علامه شوشتری در میان فرزندان امام کاظم، فقط  منزلت او همسنگ با برادرش امام رضا ست.

بانویی که از زیارت نامه مختصراو چنین بر می آید که درجات و ترقی اهل بهشت  به  دستان او سپرده شده است :

السلام علیک عرف الله بیننا وبینکم فی الجنه .سلام بر تو و خدا  در بهشت آشنایی را بین ما وشما برقرار سازد! تا آنجا که می گوید:

 یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فان لک عندالله شان من الشان. ای فاطمه، ای که در قیامت نزد خدا مقامی بلند داری ،مرا نزد او در ورود به بهشت شفاعت و وساطت فرما!

شهری که در شرافت آن همین بس که ائمه معصومین آن را حرم خویش نامیده اند.

 شهری که در شان او در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است :

آگاه باشيد براي خدا حرمي است و آن مکه است؛ و براي پيامبر خدا حرمي است و آن مدينه است. و براي امير مومنان حرمي است و آن کوفه است. بدانيد  حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشيد که قم، کوفه کوچک ماست، بدانيد بهشت هشت دروازه دارد که سه تاي آن ها به سوي قم است. بانويي از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسي، در آن جا رحلت مي کند که با شفاعت او، همه شيعيان ما وارد بهشت  مي شوند.

شهری که در روایت دیگری از امام صادق در باره آن خطاب به جمعی از اهالی ری که به زیارتشان رفته بودند آمده است:

بانويي از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسي، در آن جا رحلت مي کند که با شفاعت، او همه شيعيان ما وارد بهشت مي شوند راوی مي گويد: من اين حديث را هنگامي از امام صادق (ع) شنيدم که  فرزندش حضرت موسي بن جعفر(ع) هنوز ديده به جهان نگشوده بود.

شهرخون وقیام ،شهری که امام ازآن انقلاب اسلامی را آغاز نمود و برای همیشه به عمر رژیم وابسته وستم بارشاهنشاهی پهلوی پایان داد.
شهری که امام خمینی به آن عشق می ورزید و با اینکه اهل خمین بود، به یاد دارم دردیداری که با مردم قم درحسینیه جماران داشت به قمی بودن خود افتخار می کرد و می گفت: من اهل قم هستم و هرجا باشم دلم با قم وقمی هاست!

درجایی خواندم پدرمرجع عالیقدرمرحوم آیت الله مرعشی نجفی درتوسلی از مولای متقیان خواسته بود محل قبرمخفی مادرش فاطمه زهرا سلام الله علیها را به او نشان دهند. دررویایی صادقه به اوگفته شد این کاربا توجه به درخواست خود حضرت فاطمه مبنی برمخفی بودن قبرش امکان ندارد ،لیکن می توانی به زیارت قبرفاطمه معصومه بروی که همان ثواب را برای تو در بر دارد.

 و مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی 40 سال، هر سحر، قبل ازاذان صبح اولین کسی بود که به زیارت این بانو مشرف می شد واگرچنانچه درب را بسته می دید گاه در فصل سرد زمستان، درپشت درحرم حضرت نماز شب می خواند تا خدام حرم درها را باز کنند.

شنیده ام مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر گران سنگ المیزان ،درماه مبارک رمضان، نماز مغرب وعشای خود را درحرم می خواند واصرار داشت روزه خویش را با بوسه ای خاص به ضریح مطهرحضرت، افطار نماید .

اخیرا دراحوالات مرحوم آیت الله العظمی بهجت می خواندم وقتی ایشان از حرم به منزل باز می گشت دستی را که بهنگام زیارت به ضریح طهر حضرت معصومه متبرک کرده بود، بسته نگاه می داشت تا بخانه برسد. وقتی بخانه می رسید ازشدت محبتی که به نوه های خود داشت آن دست را به نشانه تبرک بر سر و روی آنان می کشید.

خوشا به حال اهل قم که خاک شهرشان،به قطعه ای ازبهشت پیوند خورده وگوهرتابناکی ازخاندانی پاک را در برگرفته است . اندانی که هرکس به زیارتشان برود ازاهل بهشت می شود.

من با همه اشتیاقی که به زیارت این بانو دارم اگر چه از زیارت مستمرش محروم هستم اما امید آن دارم دوستانی که به این وب می آیند واین نوشته را می خوانند وتوفیق زیارت مستمر قبرمطهر ین بانوی جلیل القدر را داشته ودارند، کرم نمایند ونائب الزیاره من و همه دوستان در زیاراتشان باشند.
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 17 شهريور 1392   /   کد مطلب: 166   /   بازدید: 4344