اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

مرکز سنجش و ارزشیابی تخصصی

    بنام یگانه محبوب و معبودی که هم اول است و هم آخر

 


سلام دوستان
خوشحالیم که از مرکز سنجش و ارزشیابی تخصصی  پژوهشگاه فرهنگ و هنر
(  www.iransanjjesh.ir  ) در خدمت شما هستیم.


گروههای تخصصی مرکز سنجش و ارزشیابی تخصصی
( www.iransanjjesh.ir )
۱) گروه تخصصی سنجش و ارزشیابی همایش و کنفرانس
۲)) گروه تخصصی سنجش و ارزشیابی دانشگاهها، مدارس و مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی
۳) گروه تخصصی سنجش و ارزشیابی عملکرد مدیریت و سازمان
۴) ) گروه تخصصی نظرسنجی و سنجش افکار
**************
توجه!
کلیه سنجش و ارزشیابی های تخصصی و حرفه ای بصورت خاص، براساس تقاضای کتبی مجموعه ها یا مراکز متقاضی و در چارچوب قراردادهای منعقده و و مرکز سنجش و ارزشیابی تخصصی پژوهشگاه فرهنگ و هنر بعنوان وکیل و امین مراکز و سازمانهای متقاضی می باشد!
*****************

توضیحات خاص:
1) سنجش افکار
مطالعه افكار عمومي و شناخت آن كه ارتباط نزديكي به شناخت مردم دارد، از قرن ها پيش مورد توجه سياستگزاران (اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي) بوده است. به دنبال آن از ده ها سال پيش در كشورهاي مردم سالار جهان تبديل به يك مسئله موثر و با اهميت شده است و مردم اين گونه كشورها هر روز جايگاه والاتري براي آن قائل مي شوند.
در واقع اين گونه كشورها همواره براساس نظرات مردم به تصميم گيري مي پردازند و يا اقدامات خود را اصلاح مي نمايند. در حكومت هاي مردم سالار اطلاع از اينكه مردم به چه فكر مي كنند و نظراتشان نسبت به مسائل چگونه است از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه بدين وسيله نهادها، سازمان ها، موسسات، كارخانجات و شخصيت ها به مقبوليت خدمات خود پي مي برند و از طريق بازسازي خود يا گاه با نفوذ بر افكار عمومي آن را جلب و يا به سمت منافع خود سوق مي دهند.
نظرسنجي سعي دارد افكار عمومي را درباره مسائل مختلف براي مسئولان و نهادهاي مربوطه نشان دهد و اطلاعات لازم را بري تصميم گيري در اختيارشان قرار دهد و ارتباطي بين مردم و مسئولان باشد. اين حرفه امروزه تبديل به يك صنعت شده است و از ين طريق بسياري از پژوهشگران و علاقه مندان خصوصاً دانشجويان به تجارب عملي بري آشنايي با روش تحقيق در علوم تحقيق دست مي يابند و حتي به كسب درآمد مي پردازند.
 تعریف نظرسنجی
نظرسنجي ابزار ارزشمندي براي ارزيابي وضعيت افکارعمومي در هر موضوعي به شمار مي­آيد.
نظرسنجي عبارت است از اجراي اقدامات و تلاش­هاي سازمان يافته براي نشان دادن عقايد مردم نسبت به يک موضوع، در يک محل خاص و در يک مقطع زماني معين. (فرخي، 1383، 10)
يا نظرسنجي مجموعه­اي از اقدامات سازمان يافته و روش­مند براي سنجش عقايد عمومي موجود در يک جامعه يا بخشي از آن است که نتايج آن مبين جهت­گيري ذهني رواني جامعه باشد. (حاجياني، 1384)
براي آگاهي از افکار و عقايد مردم معمولاً به دو شيوه عمل مي­کنيم:
1ـ رجوع مستقيم به افکارعمومي که عمدتاً از طريق پرسشنامه و مصاحبه انجام مي­شود.
2ـ رجوع غير مستقيم که از طريق تحليل محتواي پيام­هاي مندرج در مطبوعات، پيام­هاي رسيده به روابط عمومی سازمان و تحليل برنامه­هاي راديو و تلويزيون، سخنراني­ها و... صورت مي­گيرد.
*****


http://www.pajoheshgah.ir/files/20190315122359--لوگونهایی%20سنجش.png


*گذری بر تاریخچه نظرسنجی
نخستین پژوهش در زمینه­ی افکار عمومی مربوط به سال 1450 میلادی یا زمان آغاز فعالیت­های گسترده­ی منجمان شرقی (ایران و اعراب) است که بعدها با اختراع صنعت چاپ در قرن شانزدهم مورد استفاده بیشتری قرار می­گرفت.
ـ دومین مرحله از قرن هیجدهم آغاز می­شود، در این دوره برای ایجاد نظم و نسق در گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده می­کنند.
ـ سومین مرحله از قرن نوزدهم آغاز می­شود و تا اوایل قرن بیستم ادامه دارد.
ـ چهارمین مرحله در سال­های بین دو جنگ جهانی است که ضمن فعالیت­های وسیعی که در زمینه­ی تحقیقات صورت می­گیرد، روش­های کنونی نیز به تدریج توسعه می­یابند و به صورت فنونی مستقل در می­آیند. در این ایام برای نخسین با در سال در سال 1934 "موسسه آمریکایی سنجش افکار" تاسیس می­شود. این نخستین سازمان نظرسنجی به شیوه­ی امروزی است که در حوزه­ی روزنامه نگاری، مبارزه­های انتخاباتی و پژوهش­های بازاریابی ایجاد می­شود که هنوز به فعالیت­های خود ادامه می­دهند و بعد از آن موسسات دیگر پژوهشی نظیر "جورج گالوپ" و "الموروپر"و همچنین"آرچیپالد کراسلی " پدید آمدند و هر یک برای پیش بینی صحیح نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1936از روش سنجش افکار استفاده کردند.
ـ مرحله پنجم بعد از جنگ جهانی دوم بود. در این دوران به علت کامل شدن فنون نظرسنجی، اهمیت منطق نظرسنجی به طور کامل شناخته شد؛ به طوری که از سال 1950 به این سو کارشناسان شناخت افکار عمومی در آمریکا و سپس با تأخیر در دیگر کشورهای اروپایی با بهره­گیری از فنون آماری و رایانه­ای توانستند اطلاعات وسیعی از طریق سنجش افکار به دست آورند و با تجزیه و تحلیل آنها به نتایج ارزشمندی برسند.
*****
 

*بخشی از سابقه افکار سنجی در ایران
*نخسیتن سر شماری در سال 1335 اشاره کرد که هر10 سال یک بار بعد تکرار می­شود.
*مرکز ملی سنجش افکار ایران در قبل از انقلاب اسلامی توسط مرحوم دکتر اسدی
*تاسیس گروه پژوهشی انصار المهدی (پژوهشگاه فرهنگ و هنر فعلی)به مدیریت محمدعلی مقیسه در سال 1369 بعنوان پایه گذار ونخستین گروه فعال نظرسنجی علمی و نوین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ودر شرایط سخت پایان جنگ تحمیلی، با هدف نظرسنجی وسنجش افکار عمومی و انتقال نتایج و بازتاب این تحقیقات برای استفاده به مسئولین.
*ارائه طرح تاسیس مرکز ملی افکار سنجی در سال 1372 به مجلس شورای اسلامی توسط گروه پژوهشی انصار المهدی (پژوهشگاه فرهنگ و هنر فعلی)به مدیریت محمدعلی مقیسه
*تاسیس اولین موسسه مستقل نظرسنجی و سنجش افکار عمومی تحت عنوان پژوهشگاه فرهنگ وهنر در سال 1372 به مدیریت محمدعلی مقیسه 
* فعالیت برخی سازمان­ها و موسسات اطلاع رسانی نظیر روزنامه های" ایران” و "همشهری"
*تأسیس"مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی" در دی ماه 1374 در تهران با همت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی
*تأسیس مركز افكارسنجي دانشجويان ايران در سال1381
*****
 *انواع نظرسنجي ها
 نظرسنجي حضوري
 نظرسنجي الكترونيكي
 نظرسنجی های پستی
 نظرسنجی تلفنی(تلفن همراه، تلفن ثابت)
 نظرسنجی اینترنتی
 انتشار از طریق پایگاه های اطلاع رسانی
 نظرسنجی از طریق پیامک
 نظرسنجی از طریق پست الکترونیکی
2) ارزشیابی تخصصی
 ارزشیابی همایش ها و جشنواره ها (پروژه ای و کوتاه مدت)
پایگاه اینترنتی مرکز: http://sanjjesh.ir

لینک لوگوی جدید مرکز سنجش و ارزشیابی

http://www.pajoheshgah.ir/files/20190315122359-لوگونهایی%20سنجش.png

بازدید: 23798