واØد ارتباطات Ùˆ اطلاع رسانی
پژوهشگاه Ùرهنگ Ùˆ هنر،
قرآن معجزه اي است كه بر تمام معجزات تÙوق Ùˆ برتري دارد. اعجاز قرآن تنها از راه بلاغت Ùˆ ÙصاØت Ùˆ اسلوب آن نيست، بلكه از طرق مختلÙÙŠ بشر را درآوردن مثل آن دعوت به معارضه كه شكست آن معلوم است مي كند.
به گزارش خبرگزاری مهر، قرآن مجید كتابي است که موضوعات مختل٠ديني، اجتماعي، اخلاقي، سياسي، اقتصادي، تاريخي، علمي، صنعتي و... در آن آمده و سند نبوت و خاتميت پيامبر اسلام (ص) است.
از زماني كه قرآن بر پيامبر اكرم(ص) نازل شد دشمنان كوشيدند بتوانند مانند آن بياورند Ùˆ با اين وسيله آن Øضرت را شكست داده Ùˆ Ù…Øكوم سازند، اما غاÙÙ„ از اينكه اين كتاب به قلم انسان نيست Ùˆ Ù…Øصول Ùكر Ùˆ مغز بشر نيست Ú©Ù‡ بتوان شبیه آن را آورد. البته بعدا عده ای كوشيدند يك سوره Ùˆ Øتی یک آیه مانند آن بياورند، اما نتوانستند Ùˆ رسوا شدند.
يكي از اÙرادي كه خواست مانند قرآن بياورد، "مسليمه كذاب" بوده است. او در مقابل سوره "والذاريات" چنين Ú¯Ùت؛ "والزارعات زرعا ÙالØاصدات Øصد Ùالطاّ Øنات Ø·Øنا Ùالخابزات خبرا Ùالا كلات اكلا Ùˆ در برابر سوره كوثر Ú¯Ùت "انا اعطيناك الجاهر Ùصل لربك Ùˆ هاجر انّ شانئك هو الكاÙر". البته از اين قبيل خیال باÙÛŒ كه هر يك طبق مذاق Ùˆ خواهش Ù†Ùساني خود به هم باÙتند Ùˆ آبروي خود را بردند در تاریخ زیاد بوده است.
همچنین نقل شده كه "ابن ابي العوجاء" كه يكي از ماديين Ùˆ طبيعيين زمان عباسیان بود با سه Ù†Ùر ديگر از همÙكران خود درصدد بر آمدند كه با قرآن مبارزه كنند. هر يك متعهد شدند كه با يك چهارم قرآن بجنگند Ùˆ مانند آن بياورند. قرارداد آنها تا يكسال بود، پس از يك سال از اين واقعه، در مكه گردهمايي داشتند، يكي ازآنها Ú¯Ùت من چون آيه 44 سوره هود (ÙˆÙŽ قيلَ يا أَرْض٠ابْلَعي†ماءَک٠وَ يا سَماء٠أَقْلÙعي†وَ غيضَ الْماء٠وَ Ù‚ÙضÙÙŠÙŽ الْأَمْر٠وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجÙودÙÙŠÙÙ‘ ÙˆÙŽ قيلَ بÙعْداً Ù„Ùلْقَوْم٠الظَّالÙمينَ) را دیدم از معارضه بازماندم.
Ù†Ùر دوم Ú¯Ùت من چون آيه 80 سوره یوس٠را ديدم (Ùلما استيا سÙوا منه٠خلصوا نجيا) دست از مبارزه برداشتم. البته اين گردهمايي ها سري بود، اما امام صادق(ع) آنها را ديد Ùˆ آیه 88 سوره اسرا را قرائت Ùرمود (قل لئن اجتمعت الانس Ùˆ الجنÙÙ‘ علي ان ياتوا بمثل هذا القرآن لا ياتون بمثله) Ú©Ù‡ همگي از اين جريان Øيران شدند.
قرآن به عنوان معجزه نبی خاتم (ص) Ùˆ برنامه هدایت انسان معجزه اي است كه بر تمام معجزات تÙوق Ùˆ برتري دارد. اعجاز قرآن تنها از راه بلاغت Ùˆ ÙصاØت Ùˆ اسلوب آن نيست، بلكه از طرق مختلÙÙŠ بشر را درآوردن مثل آن دعوت به معارضه كه شكست آن معلوم است مي كند.
قرآن از بعد ÙصاØت، بلاغت Ùˆ اسلوب كار همه را Øيران کرده، Ùˆ ÙصØاء را مبهوت کرده كه اين Ú†Ù‡ عباراتي است، مگر كلام Ùˆ سخن Ú¯Ùتن مي شود اين اندازه مهم باشد. بنابراین از زمان نزول قرآن تا به Øال، كسي قدرت آوردن يك آيه مثل آن را پيدا نكرده است.
قرآن همچنین از نظر معار٠عقول ÙلاسÙÙ‡ را Øيران کرده Ùˆ تا آخر ÙˆØشت زده خواهد کرد، با توجه به اينكه آورنده آن درس نخوانده Ùˆ بي سواد بوده است.
در موضوع خداشناسي قرآن Ú†Ù‡ Ú¯Ùته Ùˆ كتب عهدين Ú†Ù‡ بياني دارند، خدا را چگونه معرÙÙŠ كرده ÙˆÚ†Ù‡ توصيÙÙŠ نموده كه بشر را متØير مي سازد.
در موضوع نبوت Ùˆ امامت، صÙات پيغمبر، معرÙÙŠ خاتم الانبيا، اثبات خلاÙت Ùˆ تنزيه انبيا Ùˆ تقديس آنها، چگونه سخن Ú¯Ùته است. از طر٠دیگر عهدين Ú†Ù‡ نسبت هايي به Øضرت آدم Ùˆ ابراهيم، Ùˆ ساره، لوط، اسØÙ‚ØŒ يعقوب، داوود، سليمان Ùˆ Ù…Ø³ÙŠØ Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ اند كه زبان از Ú¯Ùتن آن شرم دارد.
قرآن اگر از راه استقامت بيان از اول تا به آخر بررسي شود كمترين تضاد Ùˆ تناقض Ùˆ اختلاÙÙŠ ندارد.
همچنین قرآن متعرض شئون مختلÙÙŠ مانند بØØ« در الهيات، نبوت، اØكام، نظام اجتماعي، قواعد اخلاق، نجوم، اÙلاك، زمين شناسي، گياه شناسي، Øيوان شناسي، وص٠قيامت، معاد Ùˆ ده ها مباØØ« ارزنده ديگري كه بشر از درك آن Ú†Ù‡ رسد به Ùهم آن عاجز Ù…ÛŒ باشد، شده است.