راه سختی Ú©Ù‡ برای «نجات اقتصاد ایران» پیش روی روØانی است
دولت علاوه بر 7.2 میلیارد دلار بدهی خارجی، 35 هزار ميليارد تومان بدهی به بانک مرکزی دارد. اÙزون بر این، بدهی‌های دولت به بخش خصوصی در Øوزه‌های گوناگون بسیار سنگین شده است، از بدهی 60 میلیارد تومانی به چایکاران گرÙته تا بدهی 5 میلیارد دلاری به سازندگان تجهیزات Ù†Ùتی؛ بدهی‌هایی Ú©Ù‡ اØمدی نژاد برای دولت روØانی به ارث گذاشته است Ùˆ دولت یازدهم باید آنها را بپردازد.
عصرایران Ø› Ù…Øمدعلی دیانتی‌زاده - ممکن است شما هم در این ایام پیامکی با این مضمون دریاÙت کرده باشید: «مستند سوم روØانی با عنوان "من هری پاتر نیستم" ساخته شد!»
دکتر Øسن روØانی، رییس‌جمهور منتخب مردم ایران Ú©Ù‡ قصد تشکیل Ùˆ اداره دولت «تدبیر Ùˆ امید» را با شعار «نجات اقتصاد ایران» دارد، Øمایت Ùˆ تقویت تولید را کلیدی برای باز شدن Ù‚ÙÙ„ تورم Ùˆ کمبود نقدینگی می‌داند، اما باز کردن این Ù‚ÙÙ„ کار یک Ù‡Ùته Ùˆ یک ماه Ùˆ Øتی یک سال نیست.
در این Ù‡Ùته بازار سکه، طلا Ùˆ ارز شاهد کاهش قیمتی بود Ú©Ù‡ در ماه‌های اخیر سابقه نداشت. این کاهش Ú©Ù‡ سرآغاز آن روز اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران بود، در روز یکشنبه این Ù‡Ùته به اوج خود رسید. تا جایی Ú©Ù‡ برای یکی دو روز هم Ú©Ù‡ شده ØŒ قیمت هر گرم طلا زیر 100 هزار تومان، نرخ سکه زیر یک میلیون Ùˆ 40 هزار تومان Ùˆ بهای دلار زیر سه هزار تومان آمد. بدیهی است Ú©Ù‡ واکنش مثبت بازارهای داخلی به انتخاب دکتر روØانی Ú©Ù‡ با شعار «نجات اقتصاد ایران» Ùˆ «بازگشت ارزش پول ملی» به صØنه آمده، یک واکنش کوتاه مقطعی Ùˆ ناشی از جو روانی مثبت Øاکم بر جامعه است Ùˆ Ùقط نشانه‌ای از «وزیدن نسیم امید به بهبود شرایط اقتصادی» تلقی می‌شود زیرا تداوم Ùˆ تثبیت کاهش قیمت‌ها نیازمند تدبیراندیشی Ùˆ تغییر زیرساخت‌ها است Ùˆ بی‌شک Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø§Ù…ÙˆØ± در راستای بهبود Ùضای کسب‌وکار Ùˆ وضعیت معیشتی مردم زمان می‌برد.
Øال نگاهی می‌اندازیم به ده خوانی Ú©Ù‡ دولت آینده برای نجات اقتصاد ایران پیش رو دارد Ùˆ ده Ù‚ÙÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ کلید روØانی باید بگشاید Ùˆ زیرساخت‌هایی Ú©Ù‡ بدون Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø¢Ù†â€ŒÙ‡Ø§ تغییر پایداری در شرایط اقتصادی کشور Øاصل نخواهد شد:
Ùضای کسب‌وکار
نماگر پرداخت مالیات درگزارش جهانی انجام کسب‌وکار 2013 نشان Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ ایران بین 185 کشور دنیا در رتبه 129 Ùˆ در آخرین جایگاه کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا قرار گرÙته است.Â
این یعنی ضع٠ایران در 10 شاخص بانک جهانی برای "سهولت انجام کسب‌وکار" Ú©Ù‡ عبارتند از شروع کسب‌وکار، کسب مجوزهای ساخت‌وساز، دسترسی به انرژی الکتریکی، ثبت مالکیت، دریاÙت اعتبار، Øمایت از سرمایه‌گذاران، پرداخت مالیات، تجارت خارجی، اجرای قراردادها Ùˆ Øل‌وÙصل ورشکستگی.
بررسی این نماگرها نشان از اثرات منÙÛŒ نهادها Ùˆ مقررات کسب‌وکار ایران بر نتایج Ùعالیت‌های اقتصادی مانند بهره‌وری، سرمایه‌گذاری، بخش خصوصی، Ùساد اداری، بیکاری Ùˆ Ùقر دارد.
اشتغال
بر اساس آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران Ø·ÛŒ سال‌های 84 لغایت 90 Øدود 5.5 میلیون Ù†Ùر به جمعیت متقاضیان کار اضاÙÙ‡ شده است.Â
نزدیک به یک چهارم از نیروی کار ایران یعنی بین 3.5 تا 5.5 میلیون Ù†Ùر بیکار یا دارای اشتغال ناقص هستند. گزارش بانک مرکزی در سال Û±Û³Û¸Û¹ نشان می‌دهد Ú©Ù‡ Û²Û²Ù«Ûµ درصد از خانواده‌های ایران بدون Ùرد شاغل، ÛµÛµÙ«Û´ درصد دارای Û± Ùرد شاغل، Û²Ù«Û±Û· درصد دو Ùرد شاغل Ùˆ Û´Ù«Û¹ درصد دارای Û² Ùˆ بیشتر Ùرد شاغل بوده‌اند.Â
در عین Øال در سال Û±Û³Û¹Û° خورشیدی 800 هزار Ùرصت شغلی از دست رÙته Ú©Ù‡ معادل Û±Û¸ میلیارد دلار تولید بوده ‌است.
تØریم‌های اقتصادی
مردم ایران انتظار دارند دکتر روØانی با توجه به وعده‌های انتخاباتی خود درباره برداشتن تØریم‌ها، از توانمندی‌ها Ùˆ تجارب دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی بهره گیرد Ùˆ Ùشاری را Ú©Ù‡ از طریق تØریم‌های اقتصادی به کشور وارد شده است، از طریق مذاکره کاهش دهد Ùˆ گشایشی در این عرصه ایجاد کند.
 اما نمی‌توان نادیده گرÙت هرکدام از این تØریم‌ها در سال‌های اخیر مانند Ù‚ÙÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ بر Ù‚ÙÙ„ دیگر زده شود، مرØله به مرØله اÙزایش یاÙته تا شریان‌های Øیاتی اقتصاد ایران را قطع کند.
تØریم استÙاده ایران از نظام مالی بین‌المللی برای مبادلات پولی، تØریم شرکت‌های تجاری Ùˆ کشتیرانی بین‌المللی در صورت همکاری با ایران، تØریم شرکت‌های بین‌المللی Ù†Ùتی Ùˆ بیمه‌ای ایران، تØریم همکاری بانک‌های بین‌المللی با بانک مرکزی ایران Ùˆ دیگر بانک‌های ایرانی، تØریم خرید Ù†Ùت از ایران، تØریم شرکت‌های هواپیمایی ایرانی Ùˆ اپراتورهای کشتیرانی در بنادر ایران، تØریم شرکت‌های پتروشیمی ایران Ùˆ تØریم صنعت خودروسازی ایران Ú©Ù‡ هزینه تامین قطعات را تا 40 درصد اÙزایش خواهد داد Ùˆ ... .
مسکن
قیمت مسکن Ú©Ù‡ در دولت هشتم به ثبات نسبی رسیده بود Ùˆ اÙزایش آن متناسب با نرخ تورم سالانه ارزیابی می‌شد، کمتر از یک‌سال پس از استقرار دولت نهم، یعنی از خرداد 1385 ظر٠چند ماه به Ø´Ú©Ù„ÛŒ اÙسارگسیخته دچار تورم 300 درصدی شد Ùˆ تمامی Ùرمول‌های خانه‌دار شدن را برای اقشار کم‌درآمد Ùˆ متوسط از درجه اعتبار ساقط کرد.Â
پروژه مسکن مهر نیز در سال‌های پس از آن نتوانست بر قیمت‌های بازار مسکن تأثیر به سزایی بگذارد زیرا مسکن مهر به شهرهای بزرگ ورود نکرد Ùˆ تخریب Ùˆ نوسازی باÙت‌های Ùرسوده شهرهای بزرگ را موجب نشد.Â
تداوم Ùˆ تکمیل پروژه مسکن مهر نیز Ú©Ù‡ در برنامه دولت آینده است، نیازمند Û±ÛµÛ° هزار میلیارد تومان اعتبار است. علاوه بر این‌که تعدادی از واØدهایی Ú©Ù‡ تاکنون در اختیار مردم قرار گرÙته، از امکانات زیربنایی لازم Ùˆ ساختارهای مناسب برخوردار نیست Ùˆ در برخی موارد نیز تسهیلات وعده داده شده، پرداخت نشده است.Â
دولت آینده همچنین اجرای Ø·Ø±Ø Ù…Ø³Ú©Ù† استیجاری را نیز در برنامه خود دارد Ú©Ù‡ آن هم نیازمند زمان Ùˆ تأمین اعتبار است.
بهداشت و درمان
طبق برنامه پنج ساله، سهم مردم در پرداخت هزينه‌هاي درماني بايد به كمتر از ۳۰‬ درصد كاهش می‌یاÙت، این در Øالي كه هم‌اكنون مردم 80 درصد هزينه‌هاي درماني را مي‌پردازند Ùˆ اين نشان مي‌دهد كه Øوزه سلامت به طور اساسي از Ù„Øاظ اعتبارات مشکل دارد Ùˆ بيمه‌ها نيز در اين زمينه توانايي لازم را براي Øمايت از بيماران ندارند.Â
شش تا Ù‡Ùت ميليون Ù†Ùر در كشور از هيچ نوع بيمه‌اي استÙاده نمي‌كنند، اين در Øالي است كه از سال 1374 ‪  طبق قانون بيمه همگاني مقرر شد كه طي پنج سال كليه اÙراد جامعه تØت پوشش بيمه قرار گيرند. Ú¯Ùتنی است سازمان بهداشت جهاني ۱۵۰‬ شاخص براي Øوزه سلامت دارد كه در گزارش‌های سالانه کشور به Øدود 10 شاخص آن پرداخته می‌شود.
پروژه‌های نیمه‌تمام
در صنایع Ù†Ùت Ùˆ گاز 250 میلیارد دلار قرارداد بسته شده است، این در Øالی Ú©Ù‡ Ú©Ù„ منابع ملی در برنامه پنجم توسعه کشور 90 میلیارد دلار است، با این Øساب قراردادهای بسته شده سه برنامه پنج ساله نیاز دارد!
از سوی دیگر 2800 Ø·Ø±Ø Ùˆ پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد Ùˆ اعتبارات دولت برای تکمیل این پروژه‌ها کاÙÛŒ نیست. بنابراین تا جای ممکن Ùˆ مگر در موارد خاص دولت آینده نمی‌تواند پروژه جدیدی را آغاز کند Ùˆ ناچار از تعیین اولویت Ùˆ بررسی ضرورت طرØ‌ها است Ùˆ از این رو ناگزیر از  اØیای سازمان مدیریت Ùˆ برنامه‌ریزی Ú©Ù‡ در دولت پیش منØÙ„ شده است!
این سازمان به‌عنوان یک نهاد کارشناسی وظیÙÙ‡ تخصیص بهینه منابع را برعهده داشت Ùˆ یکی از دلایل وجود این‌‌همه Ø·Ø±Ø Ù†Ø§â€ŒØ¨Ø³Ø§Ù…Ø§Ù† Ùˆ نیمه‌تمام، Ùقدان این نهاد کارشناسی است.Â
ارزش پول ملی
رییس‌کل بانک مرکزی در Ú¯Ùت‌وگویی با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز Ú¯Ùت: "همگان دیدند Ú©Ù‡ قیمت دلار تنها ظر٠چند روز Øدود 600 تومان کاهش یاÙت، در Øالی Ú©Ù‡ بانک مرکز Ø·ÛŒ این مدت غیر از رویه معمول خود Ø·ÛŒ ماه‌های اخیر، اقدام خاص دیگری برای کاهش قیمت دلار انجام نداده بود. بنابراین، کاهش اخیر تØت تأثیر عوامل سیاسی بوده، همان‌گونه Ú©Ù‡ اÙزایش قیمت Ø·ÛŒ سال‌های اخیر نیز عمدتا ناشی از همین عوامل بوده است."
این اظهارات Ù…Øمود بهمنی، پاسخی است به گزارشی Ú©Ù‡ دیوان Ù…Øاسبات کشور از تÙریغ بودجه سال 90 تهیه کرد Ùˆ در آن نشان داد؛ بانک مرکزی در آن سال، ارزهای خریداری‌شده به نرخ خرید ارز مرجع را با نرخ‌های متÙاوت بالاتر به Ùروش رسانده Ùˆ سود سرشاری از این طریق نصیب بانک مرکزی، بانک‌های دریاÙت‌کننده ارز Ùˆ صراÙی‌ها شده Ú©Ù‡ با توجه به عدم رعایت قانون پولی Ùˆ بانکی در این عملکرد، ذخایر ارزی کشور Ùˆ در نهایت ارزش پول ملی کاهش یاÙته است.
در روزهای اخیر صØبت‌های Ù…Øمود اØمدی‌نژاد Ú©Ù‡ Ú¯Ùته بود دولت را با دلار 2400 تومان تØویل می‌دهد، به هجمه عرضه Ùˆ Ùروش ارز توسط مردم دامن زده Ùˆ عرضه را در بازار از تقاضا پیش انداخته Ú©Ù‡ خود باعث کاهش قیمت دلار شده، در Øالی Ú©Ù‡ تØقق قیمت 2400 تومانی تنها در صورتی ممکن است Ú©Ù‡ بانک مرکزی ذخایر ارزی خود را در این مدت کوتاه به بازار تزریق کند.
اما این کار نیز با توجه به Ù…Øدودیت منابع بانک مرکزی Ùˆ اولویت‌های اصلی دولت در تأمین نیازهای اولیه کشور Ùˆ برنامه‌ریزی‌های یک‌ساله برای این ذخایر Ú©Ù‡ قرار است تØویل دولت منتخب شود، ممکن نیست.
هدÙمندی یارانه‌ها Ùˆ سهام عدالت
بنابر اعلام مشاوران اقتصادی رییس‌جمهور منتخب، با Øذ٠دو دهک ثروتمند از دریاÙت یارانه‌ها، به دهک‌های پایین یارانه کالایی بدهد Ùˆ در مجموع به‌صورت نقدی Ùˆ کالایی یارانه این دهک‌ها را تا چهار برابر اÙزایش دهد.
طبق ماده 7 قانون هدÙمندی‌ یارانه‌ها دولت مجاز است Øداکثر تا 50 درصد از درآمدهای ناشی از اÙزایش قیمت Øامل‌های انرژی را به نسبت درآمد خانوارها بین سرپرست خانوار تقسیم کند. اما متاسÙانه دولت دهم در مرØله اول اجرای این قانون به کلیه دهک‌ها یارانه یکسان پرداخت کرد Ùˆ تعدادی از دهک‌های پردرآمد Ú©Ù‡ به این یارانه نیاز نداشتند نیز این مبلغ را دریاÙت کردند.
از سوی دیگر مبلغ پرداختی یارانه در Øال Øاضر کمتر از یک‌سوم ارزش پرداختی خود را نسبت به زمان اولین پرداخت آن دارد Ùˆ این در Øالی است Ú©Ù‡ منابع درآمدی کشور به زØمت پاسخ‌گوی پرداخت همین مبلغ است.
ناگÙته نماند Ú©Ù‡ قرار بود در سال اول اجراي قانون هدÙمندي یارانه‌ها از Ù…ØÙ„ صرÙه‌جویی Øاصل از آن، Û·Û·Û°Û° ميليارد تومان يارانه به گروه توليد شامل بخش‌هاي صنعت، كشاورزي، خدمات Ùˆ Øمل‌ونقل پرداخت شود Ú©Ù‡ نشد!
یکی دیگر از اهدا٠مØقق نشده پس از هشت سال، اÙزايش ثروت خانوارهاي ايراني از طريق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزيع "سهام عدالت" است.
شركت‌های كارگزاري سهام عدالت كه نقش آن‌ها تبديل سبد انواع سهام واگذار شده به يك سهم واØد Ùˆ سپس واگذاري سهام شركت واسط به شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني در راستای توسعه اقتصادی استان‌ها بود، به شرکت‌های صرÙا بورسی تبدیل شده‌اند Ú©Ù‡ Ùقظ 20 درصد از نقدینگی خود را می‌توانند خارج از بورس سرمایه‌گذاری کنند Ùˆ عملا در خدمت توسعه استان‌ها نخواهند بود. دلالان بورسی هم Øاضر به یراق آماده‌اند تا به Ù…Øض Ùراهم شدن سازوکار خرید Ùˆ Ùروش سهام عدالت آن را از دست مردم خارج کنند Ùˆ سودهای کلان به جیب بزنند.
تولید
در Øال Øاضر شهرک‌های صنعتی با 30 درصد ظرÙیت کار می‌کنند Ùˆ 70 درصد ظرÙیت آن‌ها بلااستÙاده مانده است.
بنا به Ú¯Ùته مدیرعامل یکی از بانک‌های کشور، پس از شناسایی 50 شاخه تولیدی کشور Ùˆ بررسی آن‌ها، در خوش‌بینانه‌ترین Øالت، Ùقط 10 شاخه سودده Ùˆ دارای شرایط دریاÙت تسهیلات تشخیص داده شدند Ùˆ شاخه‌های دیگر Øتی با صÙر در نظر گرÙتن نرخ تسهیلات، قادر به بازپرداخت آن نخواهند بود.
این Øکایت از وضع اسÙ‌بار تولید در کشور دارد. رییس‌جمهور منتخب، صنعتی شدن را کلیدی برای باز شدن Ù‚ÙÙ„ تورم Ùˆ کمبود نقدینگی می‌داند Ùˆ می‌دانیم Ú©Ù‡ تا صنعتی شدن ایران راه درازی در پیش است، به‌ویژه اگر در نظر آوریم Ú©Ù‡ در کشورهای صنعتی، صنایع بزرگ سهمی 70 درصدی از Ú©Ù„ صنایع دارند Ùˆ در کشور ما سهم صنایع بزرگ تنها 20 درصد است.
اما در استراتژی اقتصادی دولت نهم Ùˆ دهم اولویت بر توانمندسازی واØدهای صنعتی Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ متوسط Ùˆ بنگاه‌های زودبازده بود Ùˆ از ایجاد اشتغال پایدار با توسعه زنجیره‌ای صنایع بزرگ یا با اÙزایش خطوط تولید کارخانه‌های بزرگ غÙلت شد.
این در Øالی است Ú©Ù‡ کارخانه‌داران خبره Ùˆ کارآÙرینانی Ú©Ù‡ Øسن نیت Ùˆ اهتمام خود را در صنعت کشور به اثبات رسانده‌اند، با دریاÙت وام‌های کلان می‌توانستند یک خط تولید را به دو خط تولید Ùˆ یک کارخانه را به دو کارخانه تبدیل کرده Ùˆ موجبات اشتغال پایدار عده کثیری را Ùراهم آورند.
بگذریم Ú©Ù‡ در دولت دهم اگرچه این رویکرد وجود نداشت، اما وام‌های کلان در یک مورد تا 3 هزار میلیارد تومان نزد یک گروه تجمیع شد Ùˆ بزرگ‌ترین تخل٠بانکی تاریخ ایران را رقم زد، تخلÙÛŒ Ú©Ù‡ تبعاتش گریبانگیر کارآÙرینان واقعی شد Ùˆ به دشوارتر شدن Ùرایند اعطای تسهیلات کلان Ùˆ گشایش LC (اعتبارات اسنادی) ریالی انجامید.
بدهی‌های دولت
دولت علاوه بر 7.2 میلیارد دلار بدهی خارجی، 35 هزار ميليارد تومان بدهی به بانک مرکزی دارد. اÙزون بر این، بدهی‌های دولت به بخش خصوصی در Øوزه‌های گوناگون بسیار سنگین شده است، از بدهی 60 میلیارد تومانی به چایکاران گرÙته تا بدهی 5 میلیارد دلاری به سازندگان تجهیزات Ù†Ùتی؛ بدهی‌هایی Ú©Ù‡ اØمدی نژاد برای دولت روØانی به ارث گذاشته است Ùˆ دولت یازدهم باید آنها را بپردازد.