اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

مقالات و تازه های نشر:

رفتار و اخلاق جنسی در آموزه های اسلامی

رفتار و اخلاق جنسی در آموزه های اسلامی
دانانيوز به نقل از خبرگزاری مهر:رفتارهای جنسی در آموزه های اسلامی

روایات متعددی در این بخش حکمت حرمت روابط نامشروع را توضیح می دهند و نکته های عمیقی را نیز در فلسفه حقوقی مجازات جرائم جنسی ذکر می کند از جمله :

الف) زن و مرد در نیاز به جنس مخالف و ارتباط با او، حق برخورداری از حمایت عاطفی مداوم را دارند که فقط پیوند قانونی و تشکیل خانواده مشروع این نیاز را برطرف می سازد.

ب) نظم اجتماعی اقتضا می کند که محدوده نخستین و مهم ترین رکن جامعه، یعنی خانواده کاملا مشخص باشد. روابط جنسی آزاد و بدون ضابطه، حقوق اجتماعی را در این زمینه مختل می سازد.

ج) از جمله حقوق افراد، حق برخورداری از فرزند است که به نیاز طبیعی میل به تداوم حیات پاسخ می گوید. روابط آزاد جنسی، مردان را از این حق طبیعی محروم خواهد ساخت. چرا که انتساب فرزند به پدر دشوار می گردد. این محرومیت، سبب محرومیت افراد از حمایت فرزندان در ایام پیری خواهد شد و در مواردی وجود سالمندان تنها و غریب محصول این هرج و مرج جنسی است.

د) در صورتی که محصول روابط جنسی فرزندی باشد، از جمله حقوق اولیه موجود شریفی به نام انسان آن است که ورود او به جهان هستی همراه با ضابطه باشد و نه در پی هر نوع رابطه جنسی بدون ضابطه ای.

ه) از حقوق ابتدایی هر انسان، داشتن هویتی روشن و شفاف است. هویت اولیه هر فرد را اموری چند تشکیل می دهد، از جمله: انتساب اولیه او به موقعیت اجتماعی خود و این امر که والدین او چه کسانی هستند و به کدام خانواده تعلق دارند در حالی که روابط جنسی آزاد تشخیص این هویت را دچار اختلال می سازد.

و) از زمره حقوق کودکان حق برخورداری از حمایت عاطفی، اجتماعی و اقتصادی خانواداه و اقوام است. در حالی که در روابط جنسی آزاد اساسا بستگان فرد نامشخص می باشد و کودک از ابتدا فاقد این حمایت خواهد بود. لذا گستره برخورداری از محبت و ارضای عاطفی او محدود می گردد.

افزون بر این خلاء عاطفی کودکان منجربه پیدایش نسلی نامتعادل می شود که بهداشت روانی جامعه را تهدید خواهد کرد. به دلیل نامشخص بودن نسب نیز فرزند از بخش وسیعی از ارث، محروم خواهد شد و حمایت اقتصادی افراد از او محدود می گردد. ضمن اینکه در فراز و نشیب زندگی از حمایت بستگان محروم می شود و در برخورد با مشکلات زندگی، تنهایی زجرآوری او را عذاب خواهد داد.

ز) به یقین نمی توان ادعا کرد که دانش امروز، عدم باروری ناخواسته را تضمین نموده است. تجربه غرب به رغم امکانات گسترده پیشگیری از بارداری، سالیانه صدها هزار جنین در روابط جنسی آزاد دیده می شود و این خود مؤید گفته ماست.

در صورتی که باروری منجر به سقط جنین گردد نیز سلب حق حیات از انسانی ضعیف و ناتوان است که نخستین روزهای زندگی خود را می گذراند.

ج) ازجمله حقوق آدمیان، حق برخورداری از انگیزه برای زیستن و تلاش می باشد و یکی از عوامل مهم در امید به زندگی و تلاش و کوشش، وجود همسر و فرزندان است. علاوه بر آن هر انسانی امید دارد از حاصل عمل او پس از مرگش، فرزند که پاره تن اوست بهره مند گردد. اما روابط جنسی آزاد، مانع ایجاد کانون خانواده شده و افراد را از حق ابتدایی تعلق به خانواده هایی مشخص و تلاش برای رونق این کانون، محروم خواهد ساخت.

از جمله این تلاش ها، می توان به این امر اشاره کرد که احساس مسئولیت نسبت به خانواده سبب تلاش اقتصادی می شود و همین کوشش فردی سبب ایجاد جامعه‌‌ای پویا و پرتلاش خواهد شد. اما با تزلزل کانون خانواده و تضعیف انگیزه تلاش رشد اقتصادی جامعه نیز روند کندتری خواهد گرفت.

ط) در روابط جنسی آزاد، اگر ارتباط جنسی منجر به پدید آمدن فرزند گردد، نقش مادری زن به واسطه بارداری و زایمان انکارناپذیر است، اما از آنجایی که اثبات پدری مرد با دشواری میسر است لذا مشقت سرپرستی کودک به تنهایی بر دوش زن می‌افتد و او از یاری و همکاری پدر کودک محروم می‌شود.

ی) از جمله حقوق انسانی، حق لذت بردن از پاسخ به نیاز فطری عفت و حیا است. روابط جنسی آزاد، آدمی را از این نعمت محروم می‌سازد به یقین تزلزل در یک ارزش اخلاقی فطری، فرد را نسبت به سایر ارزش‌های اخلاقی نیز سست می‌سازد. در تداوم این نحوه از زندگی است که جامعه فاقد هنجارهای ثابت اخلاقی می‌گردد.

ک) روابط جنسی آزاد و بدون ضابطه تاثیر بسزایی در انتقال برخی بیماری‌ها دارد که به سلامت همسر، فرزند و نیز جامعه خدشه وارد می‌سازد.

گفتنی است آیه 7 سوره مومنون که فرد را در روابط جنسی آزاد- فاولئک هم العادون ایشان- تجاوزکار معرفی می‌کند به تضییع حقوق خود و دیگران در این نوع روابط اشاره می‌نماید.

اخلاق جنسی

شریعت مقدس اسلام با به رسمیت شناختن غریزه جنسی، آن را نعمتی الهی می‌داند که انسان‌ها باید با پاسداشت این نعمت از آن در مسیر درست استفاده نمایند. اسلام ازدواج را امری مقدس می‌داند و از دختران و پسران مجرد می‌خواهد برای پاسخ به نیازهای طبیعی جنسی خود، ازدواج کند. در این زمینه هم به مجردان سفارش می‌کند که بیهوده بر امر مقدس ازدواج پیرایه نبندند و با ایجاد موانع غیرواقعی این مسیر را سخت نکند و هم با عنوان- حق‌الولد علی الوالد حق فرزند بر پدر مادر- والدین را موظف می داند تا زمینه ازدواج فرزندان را فراهم آورند.

قرآن نهادهای اجتماعی و دولت را نسبت به ازدواج مجردان جامعه مسئول می‌داند و به آنان فرمان می‌دهد تا برای تسهیل ازدواج جوانان اقدمات موثر و مفید را انجام دهند. همچنین به زن و شوهرها در کانون خانواده توصیه‌هایی می‌کند که سبب استحکام روابط آنها می‌شود و عشقی عمیق را در میان آنان می‌رویاند و تثبیت می‌نماید. اسلام، خانواده را مرکز آرامش و مودت و رحمت می‌داند همان گونه که خداوند فرموده است: "از آیات الهی آن است که همسرانی همنوع شما برایتان آفرید تا در کنار او آرامش یابید و بین شما دوستی و مهربانی قرار داد همانا در این امر، برای اهل تفکر نشانه‌هایی است".

توصیه‌های اسلام برای استحکام خانواده فراوان است:

1- توصیه به عشق ورزی به همسر و ارزش نهادن به این احساس لطیف

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: "هرگاه ایمان مردی زیاد شود محبت او به همسرش زیاد می‌شود."

2- توصیه به اظهار عشق و محبت به همسر تا این احساس در بیان نیز متجلی گردد.

پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: "سخن مرد به همسرش که دوستت دارم هرگز از دل زن بیرون نمی‌رود."

3- توصیه‌ به خوش رفتاری با همسر درچارچوب خانواده

در آیات قرن این توصیه با عباراتی چون "رفتار به معروف" مکرر ذکر شده است.

4- توصیه به آراستگی در منزل برای همسران.

امام صادق(ع) می‌فرماید: "در روابط میان زن و شوهر، مرد سه وظیفه دارد که یکی از آنها آراستگی ظاهری‌اش در برابر دیدگان زن می‌باشد و زن نیز سه وظیفه که یکی از آنها آراستگی نیکویش در برابر شوهر است.

مقالات و تازه های نشر   /   علمی، پژوهشی، آموزشی   /   تاریخ: 31 شهريور 1391   /   کد مطلب: 73   /   بازدید: 5971