اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

مقالات و تازه های نشر:

افراط و تفريط درمراسم مذهبي و افزايش حزن!

افراط و تفريط درمراسم مذهبي و افزايش حزن

دانانیوز : حجت‌الاسلام والمسلمين حميد مشهدي‌آقايي در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه اين موضوع كه برخي معتقدند در ميان مسلمانان به عزا بيش از شادي توجه مي‌شود چقدر درست است؟ اظهار كرد: ‌اسلام دين نشاط و خرمي است و در وهله اول اعتقاد ما اين است كه خود عزاداري نيز نشاط‌ بخش است و اگر از كساني كه عزاداري مي‌كنند سوال كنيد كه بعد از برگزاري مناسبت‌هاي عزا غم‌آلود يا بانشاط هستيد مي‌گويند كه ما بانشاط هستيم.

وي ادامه داد: اظهار كرد: ما در برگزاري مراسم عزاداري تجربه‌اي هزار ساله داريم ولي در برگزاري جشن و سرور اينگونه نيست، كه بخشي از اين امر طبيعي است چون شيعه همواره تحت فشار و سختي بوده است و ما از مجالس عزاداري بستر قيام فراهم كرده‌ايم.

وي با بيان اين‌كه ‌«اعتقاد ما اين است كه حضور در مجالس عزاداري ما را سبك‌بال مي‌كند و باعث آرامش و استحكام بيشتر روابط ميان افراد مي‌شود» گفت: ‌البته ممكن است در اين مسير برخي از كارهاي سليقه‌اي و افراط و تفريط‌ها باعث ايجاد اين شبهه شود، زيرا ما معتقد هستيم كه در زمينه عزاداري بايد حدود و اندازه‌ها نگه داشته شوند و هر چيزي كه اندازه‌اش رعايت نشود حتي اگر عبادت خدا هم باشد باعث روگرداني افراد از آن مي‌شود.

معاون فرهنگي اجتماعي مركز رسيدگي به امور مساجد استان تهران ادامه داد: مثلا نبايد حتما بسياري از ادعيه را از اول تا آخر خواند يا در مدت طولاني خواند و مواردي اين چنيني سليقه‌هايي است كه برخي افراد در برگزاري برنامه‌هاي مذهبي اعمال مي‌كنند، مثلا اگر من نوعي حال معنوي خوبي دارم فكر مي‌كنم ديگراني كه مخاطب سخنان و ادعيه‌اي كه من قرائت مي‌كنم هستند نيز همانگونه‌‌اند يا مثلا مراسم شب قدر را هشت ساعت طول مي‌دهيم در حالي كه مي‌تواند مدت آن 2 يا 3 ساعت باشد.

وي افزود: اسلام قايل به اين است كه شب قدر نام اهل بيت (ع) احياء شوند و آنچه كه ما در روايت‌هايمان داريم احياء امر اهل بيت (ع) و اقامه ماتم آن‌ها است و آن اقامه ماتم هم اهداف مشخصي دارد كه يك بعد آن بعد عاطفي است و اگر اين بعد را ما بيش از اندازه پررنگ كرديم مسيري اشتباه را پيموده‌ايم،‌ پس عملكرد ما است كه ممكن است به برخي قضايا دامن بزند.

معاون فرهنگي اجتماعي مركز رسيدگي به امور مساجد استان تهران، اظهار كرد: يكي از كارهايي كه ما بعدا به انجام خواهيم رساند تدوين الگوي برگزاري آيين‌‌هاي جشن و سرور در مساجد است و اين براي آن است كه ما بايد در اين عرصه به يك الگو برسيم.

آقايي عنوان كرد: حتي در اديان ديگر هم همين‌گونه است مثلا مسيحي‌ها و ديگر اديان بيشترين كاركردهاي انگيزشي حماسي‌شان را از مجالس سوگ گرفته‌‌اند و اين مهم كاركرد اينگونه مجالس است. منتهي به شرط اين‌كه مجلس عزايي كه ما مي‌گيريم مجلس حماسه، انگيزش، خودسازي و تربيتي باشد.

مقالات و تازه های نشر   /   فرهنگ و معارف دینی   /   تاریخ: 24 تير 1391   /   کد مطلب: 60   /   بازدید: 4554