شرایط اقتصادی کشورها Ùˆ وضعیت بازارهای مالی به گونه‌ای است Ú©Ù‡ دولت‌ها Ùˆ بازارهای مالی همواره به Ùکر راهی برای رشد اقتصادی می‌باشند Ú©Ù‡ از آن جمله می‌توان به گسترش اعطای اعتبارات به متقاضیان اشاره نمود. طبق شواهد به تناسب گسترش آمار اعتبارات اعطاشده می‌توان شاهد اÙزایش تخلÙات اعتباری نیز بود. با بررسی وضعیت عملکرد اعتباری درکشور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
گسترش تعهدات دریاÙت‌کنندگان اعتبار Ø¯Ø±Ø³Ø·Ø Ú©Ø´ÙˆØ±
Ùعالیت‌های ضعی٠در زمینه مدیریت ریسک اعتباری در کشور
Ùقدان خدمات سنجش اعتبار
لزوم مدیریت اثربخش بین نهادها در تسهیم اطلاعات
Ùقدان شرکت‌های سنجش اعتبار در ایران چالشی است Ú©Ù‡ Ø·Ø±Ø Ø³Ø¦ÙˆØ§Ù„Ø§ØªÛŒ را به همراه داشته Ùˆ مستلزم پاسخ صریØÛŒ به آن می‌باشد مبنی بر آنکه:
چگونه Ùضا Ùˆ مکانیزم سنجش اعتبار در ایران خواهد توانست تمامی ذینÙعان اعتبار را بهره‌مند سازد؟
Ú†Ù‡ عواملی برای تسهیل روند رو به رشد این Ùرایند مورد نیاز است؟
از میان عوامل مزبور نقش شرکت Ùˆ ساختار Øاکم بر آن باید به Ú†Ù‡ Ø´Ú©Ù„ÛŒ اداره گردد؟
قدمت شرکت‌های سنجش اعتبار به بیش از یک قرن می‌رسد، Ùˆ در بسیاری از کشورهای جهان Ùعالیت خود را در Ø³Ø·Ø Ú¯Ø³ØªØ±Ø¯Ù‡â€ŒØ§ÛŒ بسط داده‌اند. اين گونه شركت ‌ها Ùرآيند تامين مالي Ùˆ دسترسي به خدمات مالي به Ø´Ú©Ù„ سریع Ùˆ قابل اطمینان را كه از جمله الزامات Ùˆ اولویت‌های اقتصاد کشورها Ù…Øسوب شود، تسهيل مي‌نمايند. در واقع این شرکت‌ها از طریق ارائه Ù…Øصولاتی همچون گزارش اعتباری Ùˆ یا امتیازی Ú©Ù‡ به هر یک از متقاضیان تسهیلات اعطا می‌نمایند، در Øقیقت وضعیت اعتباری آن‌ها را به منظور استÙاده از اعتبارات موجود نشان می‌دهند. همچنین مقوله رتبه بندی با سنجش اعتبار متÙاوت بوده Ùˆ در نتیجه شرکت‌های متولی این کار نیز با همدیگر تÙاوت‌های اساسی دارند. با یک بررسی Ú©Ù„ÛŒ در زمینه Ù…Ùهوم سنجش اعتبار Ùˆ رتبه‌بندی در می‌یابیم Ú©Ù‡ Ù…Ùاهیم مذکور در دو Øوزه Ú©Ù„ÛŒ زیر قابل تصور Ùˆ Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒØ¨Ø§Ø´Ø¯:
بازار سرمایه
بازار اعتبارات
شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در زمینه سنجش اعتبار تØت عنوان شرکت‌های(Credit Bureau) نامیده می‌شوند. این‌گونه شرکت‌ها معمولا دارای شخصیت Øقوقی مستقل بوده Ùˆ از همین رو عمدتا با مشارکت‌ بانک‌ها Ùˆ نهادهای اعطاکننده اعتبار تاسیس شده Ùˆ Ùعالیت می‌نمایند.
‌شرکت‌ سنجش اعتبار به عنوان یک بانک اطلاعاتی جامع از اطلاعات اعتباری مثبت Ùˆ منÙÛŒ بخش‌های دولتی (مراکز ثبت، دادگاه‌ها Ùˆ...)ØŒ خصوصی(اعطاکنندگان اعتبار، ارائه‌دهندگان اطلاعات Ùˆ ...) Ùˆ بانک‌های مرکزی دریاÙت Ùˆ با استÙاده از مدل‌های آماری سنجش اعتبار، گزارشات اعتباری مورد نیاز برای تصمیم‌گیری اعطاکنندگان اعتبار را ارائه Ùˆ موجب تسهیل در امر اعطای تسهیلات به بخش‌های متقاضی تسهیلات بانکی (از جمله اÙراد Ùˆ بنگاه‌های Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ متوسط) می‌گردند. مسلما در کشور ایران نیز سیستم Ùˆ مکانیزم سنجش اعبتار در این Ø³Ø·Ø Ù…Ø³ØªÙ„Ø²Ù… وجود بسترهای مهمی همچون قوانین Ùˆ مقررات، بانک جامع اطلاعات مشتریان بانکی Ùˆ سیستم‌های توسعه یاÙته در امور بانکداری است Ú©Ù‡ هر کدام از آنها بصورت مستمر در شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران Ùˆ سایر نهادها در Øال پیگیری مستمر است.
شركت هاي سنجش اعتبار از نظر ماهيت، كاركرد Ùˆ Øوزه Ùعاليت با شركتهاي رتبه بندي به معنای (rating) تÙاوت هاي اساسي دارند. بسياري از ابهامات Ùˆ سوالات به دليل عدم توجه به مرز بندي هاي اين دو Øوزه Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠ گردند. معاني Ùˆ Ù…Ùاهيم مختلÙÙŠ در زبان انگليسي وجود دارند كه به ناچار در زبان Ùارسي تØت عنوان رتبه‌بندي ترجمه مي‌گردند. Ú©Ù‡ برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:
 رتبه بندی به معنای ارزیابی سهام (ranking)
رتبه بندی به معنای ارزیابی اوراق بدهی ناشرین (rating)
رتبه بندی یا امتیازدهی متقاضیان تسهیلات اعتباری (scoring)
شرکتها یا سیستم‌های گزارشگری اعتباری(credit bureau)
شركتهاي رتبه‌بندی اعتباری(rating) مانند ÙÙŠÚ† Ùˆ موديز، موسسات رتبه بندي مستقل بين المللي هستند كه ابزارهاي بدهي (مانند اوراق قرضه) شركتهاي بزرگ را رتبه‌بندي مي‌نمايند Ùˆ تابع قوانین بازار سرمايه هستند. هيچگونه Ù…Øدوديتي از نظر تعداد اينگونه موسسات رتبه بندي Ùعال در يك كشور وجود ندارد.
امتیازدهی اعتباری (credit scoring) Ùˆ موسسات گزارشگری اعتباری (credit reporting agencies) يا اصطلاØاٌ (credit bureau) ها برخلا٠ÙÙŠÚ† Ùˆ موديز، به بانكها وابسته بوده Ùˆ Ùعاليت آنها به بازار اعتبار اختصاص دارد. با توجه به اينكه يك شركت سنجش اعتبار ملي مي‌تواند كليه نيازهاي سهامداران خود (بانكها Ùˆ بيمه‌ها) را برآورده نمايد، بالتبع تاسيس شركتهاي ديگري توسط بانكها با موضوع Ùعاليت مشابه توجيه‌پذير نيست. از اينرو در اكثر كشورهاي جهان، سیستم‌های گزارشگری اعتباری معمولا منØصر بÙرد هستند. البته Ùعالیت شرکتهای مختل٠و متنوع در زنجیره ارزش گزارشگری اعتباری علاوه بر گسترش رقابت Ùˆ در نتیجه اÙزایش Ø³Ø·Ø Ø¯Ù‚Øª Ùˆ عملکرد آنان، قابلیت اتکای به این سیستم ‌ها را اÙزایش می‌دهد.
شرکت‌های سنجش اعتبار، اطلاعات اعتباری اÙراد Ùˆ شرکت‌ها را از طریق اعطاکنندگان اعتبار Ùˆ دیگر منابع موثق موجود جمع‌آوری می‌نمایند. این قبیل شرکت‌ها، اطلاعات اعتباری جمع‌آوری شده را به منظور ایجاد دیدگاهی جامع از عملکرد اعتباری Ùرد یا شرکت به‌کار می‌برند. این اطلاعات در قالب یک گزارش یا امتیاز اعتباری در اختیار اعطاکنندگان بالقوه قرار گرÙته Ùˆ با ایجاد شناختی مناسب از تاریخچه اعتباری Ùˆ رÙتار وام‌گیرنده، آنها را در زمینه تصمیم‌گیری‌های اعتباری یاری می‌رساند. شرکت‌های مزبور از طریق Ùراهم نمودن Ø³Ø·ÙˆØ Ø§Ø·Ù„Ø§Ø¹Ø§ØªÛŒ مناسب برای اعطاکنندگان اعتبار Ùˆ ایجاد آگاهی‌‌های مبسوط Ùˆ منتج از همان اطلاعات اولیه، ارزش اÙزوده قابل توجهی را برای آنها به همراه دارد. چنین کسب Ùˆ کاری را می‌توان بطور خلاصه در مدل ذیل نشان داد: